Ahad, 18 Mei 2014

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Belia dan Sukan

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Belia dan Sukan ini adalah berdasarkan format terkini. Ianya disediakan oleh Tim Infokerjaya Recouse.



CONTOH SOALAN PEPERIKSAAN PENOLONG PEGAWAI BELIA DAN SUKAN

Peperiksaan ini melibatkan dua seksyen iaitu Seksyen A dan Seksyen B.

Seksyen A- Pengatahuan Am Tentang Malaysia dan Dunia

Seksyen B- Daya Menyelesaikan Masalah

Setiap kertas adalah penting untuk prestasi mengukur calon. Calon-calon perlu menunjukkan prestasi yang baik bagi kesemua kertas. Kelulusan peperiksaan ini merupakan satu daripada syarat lantikan ke skim tersebut.

Calon-calon yang memenuhi syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia termasuk lulus ‘Assessment Centre’ akan ditemu duga.


Contoh Soalan Seksyen A- Pengatahuan Am Tentang Malaysia dan Dunia

Masa : 30 minit
Bilangan Soalan : 40 soalan


Seksyen ini menguji pengetahuan dan tahap kesedaran calon terhadap perkara-perkara yang mengupayakan pembangunan belia dan sukan yang terbilang, dasar-dasar awam, hal-ehwal kenegaraan, kepimpinan, rekreasi, pengurusan teknologi maklumat serta komunikasi dan lain-lain perkembangan semasa dan dunia amnya.







Seksyen B- Daya Menyelesaikan Masalah

Masa : 35 minit
Bilangan Soalan : 30 soalan

Seksyen ini mengukur daya menyelesaikan masalah calon dengan menggunakan item-item yang berkonsepkan perkara-perkara berikut:


(i) Kemahiran Logik Menggunakan ;
(ii) Kemahiran Menginterpretasi data; dan
(iii) Konsep Matematik.


(i) Kemahiran Logik
Dalam seksyen ini calon dikehendaki menggunakan kemahiran logik untuk memilih jawapan yang tepat atau mengenal pasti jawapan yang salah.


(ii) Kemahiran Menginterpretasi Data
Beberapa masalah akan dikemukakan menggunakan pelbagai perangkaan dan calon dikehendaki menganalisa data-data tersebut untuk menyelesaikannya. Bagi memudahkan calon menjawab, penggunaan graf, jadual dan sebagainya digalakkan.


(iii) Konsep Matematik
Konsep Matematik yang digunakan termasuklah kemahiran numeric serta kuantitatif untuk mengukur kemahiran asas Matematik, pemahaman konsep dan kebolehan untuk berfikir secara kuantitatif.



RUJUKAN LENGKAP PEPERIKSAAN PENOLONG PEGAWAI BELIA DAN SUKAN

Jika anda merupakan calon peperiksaan yang dipanggil untuk sesi Jun 2014 ini, peluang untuk anda LULUS dengan cemerlang kini terletak di tangan anda. Kerana untuk sesi kali ini, diberitakan Tim Infokerjaya sekali lagi akan membantu calon dengan menyediakan rujukan peperiksaan penolong pegawai belia dan sukan. Rujukan ini adalah terhad dan hanya akan dimaklumkan apabila ianya boleh diperolehi melalui website yang akan diberikan kelak sejurus ianya dibuka kepada umum dalam tempoh hanya beberapa hari.

Mengapa perlu rujukan dari Tim Infokerjaya??
Soalan ini adalah soalan yang kerap kali diajukan kepada kami, setiap kali menjelangnya exam spa.
Bagi yang pertama kali menghadiri peperiksaan seperti ini atau bagi calon yang belum pernah mendapatkan rujukan peperiksaan dari Tim Infokerjaya, ini adalah sedikit mengenai latar belakangnya,

TimInfokerjaya dahulunya dikenali juga sebagai Team Tipsptd telah ditubuhkan sejak dari 2009  penyedia rujukan khas peperiksaan bertulis memasuki Perkhidmatan Awam. Telah membantu ribuan calon sejak ditubuhkan.

Jika anda tidak mahu terlepas rujukan peperiksaan penolong pegawai belia dan sukan s27 tersebut, anda digalakkan untuk mendaftar awal pada pautan di bawah :

[+] Rujukan Lengkap Peperiksaan Penolong Pegawai Belia dan Sukan S27


EmoticonEmoticon